Resultat av medlemsundersökning inom Hässlegårdens Golfklubb 2024
Undersökningen som gjordes bland Hässlegårdens GK:s medlemmar under sommaren och hösten 2024 har nu sammanställts. Totalt tillfrågades 776 medlemmar, av dessa svarade 278 medlemmar, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 36 procent. Svarsfrekvensen är relativt låg, men den är något högre än vid mättillfället 2023.
Klubbstyrelsen vill passa på att rikta ett stort tack till alla som har deltagit i undersökningen.
– Vi ser rejäla förbättringar när det gäller medlemmarnas upplevelse av att vara medlem i Hässlegårdens GK. Det är tydligt att närheten till en bra bana är det som medlemmarna uppskattar mest, säger Margareta Landh, styrelseledamot.
OM ENKÄTEN
Undersökningen har ett poängsystem som utgår ifrån att 100 poäng är det bästa resultatet som alltså kan jämföras nationellt och regionalt. Det är ett så kallat Net Promoter Score. Ett värde på 100 innebär att alla svarande skulle säga att man vill rekommendera Hässlegårdens GK till sina vänner. Totalvärdet i årets undersökning ligger på 55, vilket är 8 poäng bättre än förra året och 14 poäng bättre om man jämför med genomsnittet alla landets klubbar.
Önskemålen om förbättringar varierar, men värt att nämna är medlemmarna vill ha mer information från ledningen om hur det går för klubben, fräschare toaletter på banan, fräschare inramning vid ankomst till klubben och att vassen i dammarna rensas bort.
Enkäten är indelad i olika områden. Dessa är: klubbliv, bana, medlemskap & avgifter, ledning, service & upplevelse, träning, träningsområden, shop, mat & dryck samt kiosk. Resultaten går också att jämföra med klubbar i hela landet och i Skåne. Det går även att jämföra med resultat från enkätundersökningen som genomfördes förra året. Likaså går det att göra skärningar på olika variabler avseende hur medlemmarna fördelar sig på kön, ålder och handicap.
Nedan följer en sammanfattning av resultaten fördelat på de olika områdena som ingick i undersökningen.
RESULTAT MEDLEMSUNDERSÖKNING 2024
KLUBBLIV
Detta område får totalt 73 poäng, vilket i årets mätning är lite bättre än förra året (70) och i nivå med andra klubbar i Skåne och landet som helhet. Inom ramen för klubblivet syns att många medlemmar trivs i klubben, att medlemmar bemöter varandra på ett öppet och positivt sätt och att klubben har en atmosfär som uppskattas.
Resultaten visar att det finns utvecklingspotential vad gäller tävlingsverksamheten. Medlemmarna vill inte ha fler tävlingar totalt sett, men inom ramen för nuvarande antal tävlingar önskas fler partävlingar. När det gäller andra aktiviteter på klubben, verkar intresset ha vuxit för fler sociala aktiviteter utanför golf, träning och tävling. Omkring 40 procent av de svarande uppger att de gärna deltar i andra aktiviteter.
Klubbliv
Bana
BANA
Medlemmarnas övergripande betyg när det gäller banan är 80 av 100. Det är i nivå med förra årets undersökning och något bättre jämfört med Skånes banor och ännu lite bättre jämfört med Sverige i övrigt. En mycket stor andel av de svarande anser att banan är fin, välskött och rolig att spela. Bunkrarna, som tidigare år fått kritik för sandens kvalitet, har nu fått bättre betyg. Sämst betyg ger medlemmarna åt skicket på utslagsplatserna, där kritiken främst gäller att de är ojämna och att vissa är felriktade. Medlemmarna ger i år ett bättre betyg än förra året till klubbens information om arbeten på banan (79). Området ligger nu i nivå med Skåne och landet i övrigt.
MEDLEMSKAP & AVGIFTER
Området får höga betyg (79) även i jämförelse med landet i övrigt och ligger i nivå med resultatet från förra medlemsundersökningen. Resultatet visar att många medlemmar upplever att man får ett bra värde för medlemsavgiften och att medlemsformerna är väl anpassade till efterfrågan.
Medlemskap och avgifter
Ledning
LEDNING
Området får betyg 75 av 100, vilket är något bättre än i förra årets undersökning (73) och är även i nivå med Skånes klubbar och landet i övrigt. Det är framför allt området information sociala medier och information om klubbens vision och verksamhetsmål, vars resultat har förbättrats mest, visserligen från en relativt låg nivå. Ledningens arbete och framför allt kommittéernas arbete får också gott betyg – 83 respektive 85.
SERVICE & UPPLEVELSE
Området får ett totalbetyg på 77 av 100, vilket är detsamma som vid den förra mätningen. Påståendet om att Hässlegårdens golfklubb är en plats jag gillar att komma till får ett mycket gott betyg på hela 87 av 100, vilket är i nivå med Skåne och landet i övrigt.
När det gäller tillgång till starttider har betyget försämrats signifikant sedan den förra medlemsundersökningen och får nu betyget 75 av 100 (81). Detsamma gäller betyget avseende hur spelet flyter och väntetider. Receptionspersonalen ges ett mycket gott betyg, 87, och har ökat sedan förra mätningen. Även påståendet att det är rent och snyggt på klubben och på toaletter ges relativt högt betyg. Sämst betyg får öppettiderna i receptionen och toalettfaciliteterna på banan – både avseende tillgänglighet och skick. Toaletterna på banan är något som också får låga betyg i de enkäter som besvaras av greenfeegäster.
Service & upplevelse
Träningsområden
TRÄNINGSOMRÅDEN
Betyget för träningsområden fortsätter neråt för andra året i rad – från 78 poäng till 77. Det är dock alltjämt något bättre än i Skåne i övrigt och i landet totalt. Närmare 60 procent av de svarande uppger att de använder träningsområdena en gång i veckan eller mer under säsong. Inom samtliga delar som hör träningsområdet så sjunker medlemmarnas betyg något, det gäller bland annat mattornas kvalitet, bollkvalitet och kvaliteten på puttinggreen. Medlemmarna önskar fler träningsytor med bunkrar och chippning. I de fria kommentarerna förekommer i några fall kritik mot att tillgången till träningsområdena begränsas av att juniorträningen tar stora träningsytor i anspråk.
TRÄNING
Medlemmarnas betyg på träningen återhämtar sig något från förra året och hamnar på betyget 78 (77), men ligger betydligt under genomsnittsbetyget för klubbar i Skåne och landet i övrigt. Det är dock endast 25 procent av de svarande som uppger att de har tränat med klubbens tränare under den senaste säsongen. Det är i nivå med förra årets resultat. Andelen som uppger att de tränar på andra klubbar har minskat något jämfört med föregående år.
Inom området träning har betygen gått tillbaka i de flesta delar. Det gäller bland annat prisnivå, service, utbud och pedagogik. Ett högre betyg ges dock det faktum att träningen bidrar till ett positivt klimat på klubben. De som tränar önskar dock mer feedback och bättre kommunikation med tränaren.
Träning
Mat & dryck
MAT & DRYCK
Området får totalbetyget 72 av 100. Det är en rejäl upphämtning sedan förra mätningen (62). Resultatet ligger nu i nivå med resultatet för området i Skåne och i landet i övrigt. Service och öppettider får relativt bra betyg medan kvalitet på maten och prisnivån i förhållande till kvalitet får lägre betyg. Sämst betyg inom området får miljön i restaurangen (70) och i vilken grad restaurangen lever upp till medlemmarnas förväntningar (68).
Kioskverksamheten är ett område som tar rejäla kliv uppåt i betygsskalan jämfört med förra året betyg. Totalbetyget är 72 av 100. Förra året fick området endast betyg 65. Anledningen till förbättringen tycks vara att klubben numera har en kiosk med självbetjäning. Bland de fria kommentarerna kan nämnas att flera anser att utbudet behöver ha en större variation och att samarbetet mellan klubben och restaurangen bör förbättras. Bland annat nämns att det bör säkerställas att restaurangen får uppdaterad information om bokningar och tävlingar för att kunna anpassa öppettider och meny. Det är framför allt kvinnor mellan 19 och 30 år som är negativt inställda till området mat & dryck. Mest positiva är herrar över 65 år.
SHOPEN
Totalt får detta område betyget 72 av 100, vilket är en förbättring sedan förra året (67).
Shopen
ÖVRIGT
Medlemsundersökningen visar att kvinnor generellt är mer nöjda än män, att äldre är mer positivt inställda än de yngre medlemmarna och ju längre tid man har varit medlem i klubben desto mer positiv är man. Yngre män med lågt handicap är den grupp som är mest missnöjd, men glädjande nog har omdömena om klubben i denna grupp ändå förbättrats markant sedan förra året.
Två tredjedelar av de svarande anger att de ser sig själv som medlemmar i klubben inom två år. Merparten av dem som anger att de inte avser att vara kvar som medlemmar anger att det beror på sviktande hälsa eller att man spelar för lite. En allt större andel anger dock att det har blivit för dyrt att spela golf (28 %).
När det gäller de fria kommentarerna om vad som är det bästa med att vara medlem i Hässlegårdens GK dominerar klubbens läge och att det är en fin bana som det är relativt lätt att komma ut på. Närheten och den positiva stämningen är faktorer som har stor betydelse för många medlemmar.
De förbättringsförslag som medlemmarna har lämnat domineras av att ordna en bättre restaurang, förbättra ett antal teer, fixa koppar för avbrutna peggar samt byta färg på greenflaggorna så att de syns tydligare. Andra förslag är att skapa ett signaturhål – gärna ett korthål, mer information om att laga nedslagsmärken och släppa igenom samt gärna skapa en plattform för att hitta spelkompisar.
Undersökningen är sammanställd av Margareta Landh på uppdrag av styrelsen i Hässlegårdens Golfklubb. Margareta Landh är styrelseledamot. Vid frågor, kontakta Margareta Landh på margareta.landh@myh.se.